Proč chcete darovat?
Základní otázka, která vám pomůže ujasnit si motivací věnovat se filantropii. Vypadá to jednoduše, ale hledání odpovědi bývá mnohem náročnější. Často existuje více důvodů, proč dávat a časem se dokonce tyto důvody mohou proměňovat. Může to být téma, které je vám blízké, nebo společenský problém, který se nedaří efektivně řešit. Filantropie může být také prostředkem ke sbližování rodiny a definování rodinných hodnot. Nebo se rozhodnete vrátit společnosti něco nazpátek a zanechat za sebou pozitivní stopu. Protože některé motivace se mohou vzájemně vylučovat, je třeba je jasně formulovat, abyste se mohli co nejlépe rozhodnout, na co se ve vašem darování zaměřit.
Motivacím se věnuje mnoho publikací a odborných zdrojů. Za Via Clarita můžeme doporučit práci našich kolegů z Rockefeller Philanthropy Advisors – publikaci The Giving Commitment: Knowing Your Motivation. Dozvíte se v ní například, jak pracovat s motivací při stanovování priorit vašeho darování.
Čeho chcete ve filantropii dosáhnout?
Jak přistoupíte k výběru tématu a jeho podpory? Chcete se zaměřit na rychlejší řešení problémů a vidět dříve výsledky vašeho darování? Nebo vám jde o dlouhodobou podporu s trvalejším dopadem nebo dokonce o dosažení systémové změny? K definici cílů vaší filantropie můžete dojít různými způsoby. Můžete se pokusit úspěch kvantifikovat a postavit ho na datech, kdy se například podobně jako manželé Janků, rozhodnete snížit procento předčasně narozených dětí. Anebo svou pomoc zaměříte na rozvoj konkrétní lokality, místa či regionu, jak to dělá filantrop z Turnovska Zdeněk Rossmann. Čím jasnější cíle si stanovíte už na začátku, tím lépe si budete moct naplánovat, jaká cesta vede k jejich dosažení, koho a jakým způsobem podpořit. Na paměti byste ale měli mít, že vaše cíle a plány se mohou v průběhu času a s přibývajícími filantropickými zkušenostmi měnit. Stejně tak do nich mohou vstoupit neočekávané události nebo krize.
Filantropky a filantropové se často inspirují mezi sebou. Vaším zdrojem může být série rozhovorů V hlavě filantropa, kterou najdete na našem blogu nebo úspěšné spolupráce, které máme ve Via Clarita za sebou.
Jak bude vypadat vaše podpora a jaké nástroje darování zvolíte?
Možností a způsobů, jak se filantropii věnovat, je více. Nezáleží jen na vašich finančních možnostech, ale také na tom, jak aktivní v celém procesu darování chcete být. Přímé darování vybraným neziskovým organizacím je zřejmě tou nejsnazší cestou. Strategické uvažování, darování v řádech milionů korun ročně a výběr dlouhodobé formy podpory vás může přivést k možnosti založení vlastní nadace nebo nadačního fondu (případně dárcovského fondu), které patří k velmi častým typům filantropických nástrojů u nás. Takový krok už vyžaduje zvážení a promyšlení dalších aspektů – nejen časových, ale také právních, daňových, finančních a majetkových. Pomáhat je ale možné i jinými způsoby než finančně. Můžete předávat pro bono své byznysové zkušenosti a know-how, které v neziskovém sektoru často chybí nebo se můžete zapojit jako členové správních či dozorčích rad nebo jako dobrovolníci.
S kým budete spolupracovat?
Volba vhodných partnerů a spolupracovníků může být pro úspěch filantropických aktivit, a především pro jejich dopad, klíčová. Pokud se chcete věnovat tématu vzdělávání nebo máte v plánu se zaměřit na pomoc konkrétní skupině obyvatel (např. hendikepovaným dětem nebo seniorům), experti a další stakeholdeři v dané oblasti vám pomohou řešení problémů zpřesnit a lépe zacílit. Spolupracovat můžete také s dalšími dárci a společně podpořit téma, které je pro vás důležité. Tím můžete významně zvýšit dopad vaší podpory.
Více o tom, jak mohou dárci spolupracovat, se dozvíte ve stejnojmenném českém překladu příručky Rockefeller Philanthropy Advisors, který jsme před časem vydali a který je dostupný v naší Filantropické knihovně.
Jakým způsobem budete měřit dopad svých filantropických aktivit?
Součástí strategického přístupu k filantropii je také evaluace a měření dopadu. Můžete si nastavit vlastní postup, jak vyhodnotit, zda jste ve svém snažení úspěšní. Evaluace je také dobrým podkladem pro přehodnocení cílů a změny strategie. Do celého procesu můžete zahrnout sběr zpětné vazby od podpořených směrem k vám, dárcům a tím budovat hlubší a důvěrnější vztah (vzájemná zpětná vazba je součástí např. trust-based philanthropy přístupu). Jak zmiňuje expertka na evaluaci Barbora Komberec Novosadová v textu na našem blogu, plánování a sledování dopadu není jen záležitostí velkých dárců, ale také začínajících filantropů.
Využijte služeb filantropického poradenství a najděte správný směr vašeho darování
Nejen těchto pět základních otázek (další najdete zde) jsme položili za posledních 8 let více než 200 jednotlivcům, rodinám, firmám, nadacím nebo nadačním fondům, kteří využili naše služby filantropického poradenství. Společné hledání odpovědí, odborné konzultace, propojování s dalšími experty i práce s dostupnými daty jim pomohly najít efektivnější filantropickou cestu k podpoře malých i velkých pozitivních změn ve společnosti. A moc rádi pomůžeme i vám.