Filantropie je součástí firemní kultury
Václav Muchna založil úspěšnou technologickou společnost Y Soft. Filantropie je součástí firemní kultury a dobročinnost je ve Y Softu aktivně podporována. Osobním tématem Václava Muchny je občanská společnost a demokracie. „Podpora rozvoje demokracie nezačala úplně jako filantropie, my ji totiž potřebujeme, aby naše firma rostla,“ řekl Muchna.
Filantropické aktivity postavil na čtyřech pilířích – podpora transparentní legislativy; nezávislá novinařina; aktivní občanská společnost a digitalizace (např. otevřená data). V každém z pilířů spolupracuje s jednou partnerskou organizací, jež Y Soft podporuje významnou částkou a ta následně peníze distribuuje dále. V rámci transparentní legislativy je to např. Rekonstrukce státu. Na rozvoji občanské společnosti se podílí Nadace Via.
Václav Muchna mluvil také o vlastní zkušenosti, kterou považuje za velmi obohacující. Věnoval totiž svůj čas neziskovým organizacím a pomáhal jim s jejich vnitřním rozvojem – řízením, strategiemi nebo marketingem. „Během workshopů jsem se od neziskovek naučil, jak dokážou motivovat své lidi, kdy mnohdy za poloviční mzdu jsou mnohem spokojenější než u nás. To, co jsem zjistil a během spolupráce naučil, jsem přenesl k nám do Y Softu a pomohlo to dramatickým způsobem,” uvedl Václav Muchna.
S už zmíněnou Nadací Via spolupracuje Y Soft rovněž na rozvoji filantropie uvnitř firmy a mezi zaměstnanci. Inspiraci našel u Martina Vohánky, ale řešení Y Softu je v rámci Česka jedinečné. Každý ze zaměstnanců má možnost podpořit dobročinný projekt 100 USD ročně. Zaměstnanci se však mohou spojovat do skupin v rámci jednotlivých projektů a pokud se zapojí i jako dobrovolníci, firma danou částku ztrojnásobí.
Pomáhat těm, kteří si o pomoc říct neumí
Radana Brábníková je spoluzakladatelkou ostravské společnosti Gamin věnující se povrchovým úpravám. Radana byla jak u vzniku společnosti, tak u založení Nadačního fondu Gamin.
Podle svých slov chtěla být vždy člověkem, který má tu moc rozhodovat o tom, kam peníze investuje. Se svým obchodním partnerem naštěstí sdíleli hodnoty a pohled na dobročinnost, což bylo především v začátcích velmi důležité: „Když firma začala vydělávat, rozhodli jsme se, že se podělíme s těmi, kteří nemají v životě takové štěstí. První podpořenou organizací byl ústav, který pečoval o hendikepovanou dceru naší kolegyně,“ zmínila jednu z prvních firemních filantropických zkušeností Radana Brábníková.
Gamin to nasměrovalo k podpoře těch, kteří si o pomoc sami říct neumí, a většinou jde o částky v řádech desetitisíců. Postupně v Gaminu došli k tomu, že by bylo vhodné filantropické aktivity sjednotit a dát jim vhodnou formu. „Jeden z důvodů, proč jsme založili nadační fond byl ten, že jsme narazili na limity konkrétních forem např. s.r.o. nebo spolků. V tomto je fond mnohem praktičtější, lidé v něj mají větší důvěru, je transparentnější a můžeme také vystavit potvrzení o daru, který si pak mohou dárci odečíst z daní,“ uvedla Brábníková.
Jedním z cílů Radany Brábníkové a Nadačního fondu Gamin je, aby filantropie bylo na Ostravsku a v Moravskoslezském kraji více a jednotliví filantropové nebo firmy spolupracovali v rámci podpory konkrétních projektů nebo témat. Není to pro ni nová věc, ještě před vznikem nadačního fondu se jí a firmě Gamin dařilo oslovovat další partnery ze soukromého sektoru. Díky vlastní filantropické organizaci Radana věří, že ve svých snahách budou ještě úspěšnější.
Nechceme být na filantropii sami
Ve spolupráci v rámci filantropie a díky tomu i ve větší dopad věří také Monika Vintrlíková. Její profesní a osobní život je spjatý s jedinou firmou – ALBAform. Tu nyní vede jako druhá generace a navazuje na rodinnou tradici. ALBAform má pobočky v USA, České republice a Mexiku a Monika společnost vede se svým manželem Janem. Společně založili Nadační fond Moravská krása, který podporuje jihomoravský folklor a tradice zejména na Břeclavsku, odkud pochází. Takto regionálně zaměřená filantropie je pro ně srdeční záležitostí.
„Jako na podnikatele se na nás obracelo hodně lidí a podporovali jsme toho opravdu mnoho. Ale neměli jsme nad tím žádnou kontrolu. Proto jsme založili nadační fond. Chtěli jsme mít v naší filantropii pořádek, ujasnit si přesně co a proč chceme podpořit a více sledovat dopad. Zároveň jsme chtěli zachovat Havlíčkovu vilu, kterou jsem zdědila po otci, přístupnou veřejnosti,“ uvedla Monika Vintrlíková k důvodům, proč Moravská krása v roce 2020 vznikla. Motivací byla také snaha, aby Morava byla vidět více v USA, kde Vintrlíková působí jako honorární konzulka v Atlantě.
Díky tomu má Monika možnost srovnání s Českou republikou a největší rozdíl vidí v přístupu a ve vnímání filantropie: „V Česku to není jednoduché. Náročné je vysvětlit dalším podnikatelům, co děláme a proč. Nechceme totiž být sami, kdo provoz Moravské krásy financuje. Snažíme se proto vysvětlovat, že je normální se o svůj úspěch podělit. V USA je to jiné, pro lidi je přirozenější darovat např. v rámci filantropických akcí.“
Rozdíl vidí také v tom, že úroveň filantropie je spojená s ekonomickou silou v rámci regionu. „Kdyby se toto setkání konalo v Břeclavi, přišlo by o poznání méně lidí,“ doplnila Vintrlíková.
Nebojme se darovat svůj čas a o filantropii mluvit veřejně
Různé zkušenosti vystupujících ukazují, že pokud se rozhodnete filantropii věnovat, ať už osobně nebo v rámci firmy, není žádná ideální startovací čára nebo moment. „Začněte hned,“ odpověděl Václav Muchna na otázku, co by poradil těm, kteří nad vlastními filantropickými aktivitami teprve uvažují (stejné doporučení měl také Libor Winkler na začátku března v Brně).
Muchna měl pro účastníky setkání ještě další doporučení na závěr: „Nebojte se darovat svůj čas, protože ten bývá nejcennější. A nebojte se o filantropii mluvit, díky tomu můžete inspirovat ostatní a v žádném případě to nebude snižovat smysl nebo dopad vaší dobročinnosti. Čím více o filantropii budeme mluvit, tím větší máme naději, že jí bude více.“
A pro ty, kteří si mohou při spojení se slovem filantropie připadat nejistě nebo nepatřičně, má slova podpory Radana Brábníková: „Není podstatné označení, že jste filantrop nebo filantropka, jestli máte nadaci nebo nadační fond, je podstatné vědět, co chcete dělat a kolik do toho ze sebe dáte. Nejsou totiž žádné absolutní částky nebo množství času, záleží jen na vás a vašem přístupu.“
Děkujeme partnerům setkání, kterými byli: Nadace RSJ, Prosperita investiční společnost, Gamin, PLATO a Encor Wealth Management.
Fotografie: Darina Kubiková a Tanasis Andoniadis.