Téma, které podpoříme, musí být blízké nám i našim zaměstnancům, říká spoluzakladatelka společnosti Proficio a filantropka Lenka Halíková

Foto: Klára Hlavatá
Foto: Klára Hlavatá

Jaké byly vaše první filantropické kroky a co bylo tou motivací pustit se do dobročinných aktivit?

Byla to podpora organizace Debra, která pomáhá lidem trpícím nemocí motýlích křídel. Pomoc z naší strany v té době spočívala ve spolupráci na tvorbě webu. To byl náš první dobročinný počin, na který se pak začaly nabalovat další aktivity, ať už na základě doporučení některého z našich klientů nebo přátel. Milníkem pro nás bylo setkání s Nadací Partnerství, které bylo vlastně šťastnou shodou náhod, i když jsme z dřívějška znali jejich Otevřenou zahradu, kde jsme trávili čas s našimi dětmi. S manželem Petrem jsme dostali pozvání od ředitele nadace na jejich dobročinnou Aukci pro přírodu. Na aukci jsme doběhli na poslední chvíli a já jsem ještě Petrovi (Kazdovi, řediteli Nadace Partnerství) říkala, ať nám dá nějaké místo úplně vzadu. Vůbec jsme netušili, jaký to bude zážitek, jak nás ta aukce strhne a jak skvělá na ní bude atmosféra.

Kromě Nadace Partnerství podporujete jako Proficio i další organizace např. Výbor dobré vůle – Nadace Olgy Havlové nebo projekt Živá půda. Podle čeho a jakých kritérií se rozhodujete, koho podpoříte?

Téma nám musí být blízké, taková „srdcovka“. Zároveň chceme, aby se jednalo o projekt, který je blízký a zajímavý i pro lidi z našeho týmu, a samotné je bavilo na projektu pracovat. To jsou podle nás klíčové věci. Dobročinnost je pro nás hodně i o vztazích. Mezi námi a konkrétní organizací nebo projektem, kterému pomáháme musí fungovat chemie a musíme se potkat i ve společných hodnotách.

Je to, co popisujete, součástí nějaké širší firemní filantropické strategie, ve které máte třeba vydefinováno, co je vaším hlavním tématem a oblastí podpory?

Přiznám se, že žádnou filantropickou strategii v Proficiu vytvořenou nemáme. Vnímám to tak, že jsme ještě na začátku a vše je hodně intuitivní. Rádi podporujeme ekologii a udržitelnost. V tom jsme si našli klíčového partnera, kterým je už zmiňovaná Nadace Partnerství, díky níž vidíme dopad věnovaných prostředků. Myslím si, že ekologie a ochrana životního prostředí je také velké téma i pro spoustu mladých lidí, kteří ho intenzivně řeší a dopadá na ně. A pak jsou to různé další formy podpory, které se týkají i aktuálních situací. Když začala válka na Ukrajině, bylo pro nás přirozené přispět prostřednictvím Člověka v tísni. Asi jako všude ve světě i u nás téma hodně rezonovalo. Nebo už několikátý rok pořádáme vánoční dobročinné dražby a sbírky, kdy vybereme organizaci, kterou podpoříme. Minulý rok jsme se hodně nasmáli, např. když pražský tým věnoval do dražby trs banánů, který se vydražil za několik tisíc (protože poptávka po banánech v té době byla na pražské pobočce obrovská).

Proč jste si jako firma vybrali téma ekologie a vnímáte ho jako důležité? Má to přesah i do vašich byznysových aktivit?

To v jakém stavu je příroda, ovlivňuje každý den nás všechny. Asi není třeba blíže otvírat téma celosvětového oteplování a aktuálního stavu půdy v České republice a následky nešetrného zemědělství. A tím, že více známe tým, který stojí za Nadací Partnerství, víme, že věnované prostředky budou využity tím nejlepším možným způsobem. Zároveň věřím, že i toto téma sdružuje obchodní partnery s podobnými hodnotami. V posledních letech i díky našim aktivitám a hodnotám, které se propisují do našeho podnikání získáváme certifikaci od AKA, která by měla být zárukou společnosti, které přebírá zodpovědnost za své aktivity takovým způsobem, aby planeta zůstala místem pro kvalitní život i pro další generace.

Zmínila jste, že kromě finanční podpory poskytujete služby pro bono, případně se zajímavou slevou. Jak taková forma pomoci konkrétně vypadá?

Vzhledem k tomu, že se postupně z českého trhu dostáváme na ten světový, tak si naše služby a expertízu může nezisková organizace dovolit obtížněji. Proto je pro nás klíčové doporučení a pokud to dává smysl nám i té organizaci, tak jsme schopni jim pomoct zdarma. Příkladem je už zmiňovaný Výbor dobré vůle – Nadace Olgy Havlové, kde náš kreativní tým připravuje velmi zdařilou marketingovou komunikaci. Konkrétní rozpočty na placenou propagaci jsou už záležitostí dané organizace. Za námi jde práce kvalitních odborníků, kteří podklady připravují a s klientem konzultují možné cesty.

Jaký vliv má filantropie na firmu jako takovou? Vidíte tam nějakou změnu nebo dopad na firemní kulturu?

Dopad to podle mě má. Velmi pečlivě si vybíráme, s kým budeme spolupracovat. Jsme v tomhle ohledu nároční i na lidi, kteří u nás pracují. Myslím si, že díky tomu je pak spolupráce mnohem hladší. Zároveň tím dáváme možnost našim lidem pracovat na opravdu zajímavých projektech, na kterých vidí skutečný pozitivní dopad své práce, z čehož mají upřímnou radost. Především u mladých lidí je to klíčová věc, aby viděli, že práce, kterou dělají, je užitečná a prospěšná.

Ne vždy je ale filantropie o radosti a dobročinnost může být docela náročnou výzvou. Už jste se v takové situaci ocitli?

Nejnáročnější pro nás bylo, když jsme na dobročinné aukci s manželem vydražili strom a až pak nám došlo, kolik peněz jsme vlastně darovali, a museli jsme to vysvětlovat naší finanční ředitelce… Ale teď vážně. Nejen nás, ale i našich klientů se dotkla válka na Ukrajině a dopady ekonomické situace. Znamenalo to šetření a nejistotu a my jsme věděli, že nebudeme mít tolik dostupných prostředků jako dříve. Náročné může být, když třeba začneme podporovat nějakou organizaci nebo projekt a ono si to nějakým způsobem nesedne. Lidsky nebo nastavením očekávání, která se nepodaří naplnit. To pak může být  demotivační jak pro daného klienta, tak i pro náš tým.

Měříte a vyhodnocujete nějakým způsobem dopad vašich filantropických aktivit?

Nemáme nastavený žádný sofistikovaný systém vyhodnocování. Na druhou stranu to není tak, že bychom byli úplně odstřižení od toho, jak organizace naši podporu využily. Tady se zase vrátím k Nadaci Partnerství. U nich vidíme velmi dobře ten přínos i díky tomu, jakým způsobem komunikují, která data poskytují a jak reportují. Díky tomu vidíme, že peníze, které jsme jim věnovali, jsou velmi dobrá investice a my je díky tomu nemusíme nijak zásadně kontrolovat. U dalších projektů sledujeme konkrétní činnosti, kterou vykonávají nebo i vidíme data, když klientovi pomáháme a jejich úspěšnost vyhodnocujeme.

Je pro vás filantropie spojená jen s Proficiem nebo máte s manželem Petrem ještě i soukromé dobročinné aktivity?

Většinou se snažíme přiložit ruku tam, kde je to potřeba. Často nás někdo osloví nebo sami na nějaký projekt, potřebu narazíme a většinou se rozhodujeme v té chvíli intuitivně, podle aktuálních možností. Je toho více od drobnějších darů přes ty větší, konkrétní. 

Jak pomáhání a filantropii vnímají vaše děti? Mluvíte o tom spolu s nimi nebo je nějakým způsobem zapojujete?

S dětmi často témata podpory lidí v okolí otvíráme, máme i velké štěstí, že v rámci vzdělávacích institucí se organizují různé akce, které děti přirozeně k dobročinnosti vedou. Teď v posledním měsíci jsme doma vyráběli a pekli pro školkový jarmark a podíleli se na sbírce Mary’s meal na podporu dětí v Africe. V minulých letech to byla sbírka Ježíškova vnoučata, kdy jsme balili krabice od bot plné dobrot a dárků pro seniory. Bavíme se o stavu přírody i o tom, co pro ni můžeme udělat, mnohokrát s námi byli sadit stromy, kde byla fantastická atmosféra. A mohla bych pokračovat dál… Je pro nás důležité zvědomovat, že ne všichni na světě se v dané chvíli mají stejně dobře.

Co byste, Lenko, poradila těm, kteří nad filantropií v rámci firmy uvažují a chtěli by s ní začít?

Najděte si ty správné lidi. Myslím tím ty, kteří stojí za organizací nebo projektem, kterou chcete podpořit. Má velký smysl a je důležité se s nimi sejít, poznat je blíže, jaké jsou jejich vize, plány a co už mají za sebou. Nejenže tím získáte větší jistotu, ale snáz se pak pro danou věc nadchnete a tohle nadšení pak můžete přenést i na lidi ve vaší firmě.


Tento text je součástí cyklu V hlavě filantropa. Přípravu a publikaci série rozhovorů podpořila v roce 2024 Nadace RSJ. Mockrát děkujeme!

Další příspěvky

DSC_2079
30. 12. 2024

Podnikat jsem začal i proto, abych mohl pomáhat, říká Kamil Lisal, filantrop a spolumajitel firmy Semix

Via_Clarita_Rodina_a_Filantropie_112024_web-63
17. 12. 2024

Filantropie pomáhá rodinu sbližovat a spojovat, shodli se filantropky a filantropové během tematického setkání

Jiří Bárta, Petr Laštovka a Vlastimil Pihera během diskuze v rámci večera věnovaného rodinné filantropii, foto: Tomáš Princ
17. 12. 2024

Filantropie je součástí dobré správy rodinného majetku

Stáhnutí publikace:

Váš e-mail *
Souhlas se zpracováním uvedených údajů a s využitím mého elektronického kontaktu poskytuji dobrovolně a na dobu neurčitou.

Filantropický newsletter:

E-mail *
Jméno *
Příjmení *
Organizace/firma
Souhlas se zpracováním uvedených údajů a s využitím mého elektronického kontaktu poskytuji dobrovolně a na dobu neurčitou. Svůj souhlas mohu kdykoliv odvolat odhlášením se z odběru e-mailů.