Filantropie může být náročnější než byznys. Proto pomáháme dárkyním a dárcům, aby jejich dobročinnost byla tou nejlepší investicí, říká konzultantka Michaela Kreuterová

Foto: Klára Hlavatá
Foto: Klára Hlavatá

Jak vypadala tvá cesta k filantropickému poradenství a k Nadačnímu fondu Via Clarita?

S velkými dárci jsem začala pracovat v Nadaci Via, kde jsem vedla čtyři roky fundraisingový tým. V té době jsem měla příležitost pracovat s tehdejším ředitelem Nadace Via a současným předsedou správní rady Via Clarita Jirkou Bártou, který je v Česku jedním z lídrů v oblasti major donor fundraisingu. Viděla jsem, jak může být darování obohacující pro podpořené organizace i pro jejich dárce a jak krásné vztahy tím můžou vznikat. Už v té době se na nás dárci obraceli s různými dotazy ohledně svého darování. Díky tomu jsem měla možnost sledovat, jak velký pozitivní dopad může mít, když má dárce možnost se o svých filantropických plánech s někým poradit. Když jsem dostala nabídku začít pracovat pro Via Clarita, vůbec jsem neváhala. Pomáhat dárcům s jejich darováním je krásná a smysluplná práce.

Proč vlastně potřebují dárkyně a dárci filantropické poradenství?

Obchodník, investor a jeden z největších filantropů světa Warren Buffet říká, že filantropie je náročnější než byznys. Zatímco úspěch v podnikání můžete měřit celkem snadno, úspěchy ve filantropii se dají vyhodnotit mnohem obtížněji a na výsledky někdy musíte čekat i mnoho let. Zorientovat se ve světě filantropie může být velkou výzvou. Ujasnit si proč, jak a na co přispívat, abyste co nejvíce maximalizovali dopad darování, vyžaduje často hodně času a odborné znalosti, které mnozí dárci nemají. Pokud chcete darovat větší obnos peněz, tak si většinou přejete, aby vaše dary byly využity efektivně. To je podle mě asi hlavní důvod, proč využít filantropické poradenství. Filantropům pomáháme jejich dobročinné aktivity co nejvíce promyslet a investovat jejich dary co nejlépe. 

Kdy by se podle tebe měli filantropové, dárkyně a dárci na Via Claritu obrátit?

Dárci i dárkyně se na nás můžou obrátit s jakoukoliv prosbou a je jedno, jestli jsou v darování začátečníci nebo už mají nějaké zkušenosti. Naším úkolem je s dárci prodiskutovat to, čeho by v darování rádi dosáhli, co by jim udělalo největší radost, jaké problémy řeší a na co chtějí věnovat své peníze. Pokud za námi přijdou s tím, že chtějí podpořit konkrétní téma, třeba duševní zdraví nebo vzdělávání v konkrétní lokalitě, pomůžeme zmapovat situaci a společně s experty na dané téma navrhnout vhodnou strategii, jak postupovat, co a jak podpořit, s kým spolupracovat. Dárcům pomáháme i se zakládáním dobročinných organizací, se zapojením rodiny nebo diskutujeme o tom, jak spolupracovat a zapojit do jejich projektů další donory. Také spolupracujeme s nadacemi a nadačními fondy, kterým pomáháme s revizí správy a řízení organizací. Umíme pomoci i s náborem lidí do vedení nadací a nadačních fondů. Snažíme se pomoci se vším, s čím se na nás dárkyně a dárci obrátí. 

V posledních letech v Česku vznikly velké soukromé nadace a nadační fondy, např. Nadace rodiny Vlčkových nebo Nadace 3WFoundation (bratři Wałachovi s rodinami). S celým procesem Via Clarita filantropům pomáhala. Je zakládání takto velkých a významných nadací trend nebo spíš ojedinělá záležitost?

Je to podle mě trend. Ve filantropii se angažuje generace podnikatelů, kteří před mnoha lety založili firmy, tvrdě pracovali, podařilo se jim vydělat velký majetek a teď přemýšlejí nad tím, co dál, co jim v životě dává smysl. Mnoho z nich dojde k tomu, že nepotřebují k životu tolik peněz a že se o svůj majetek chtějí rozdělit a podpořit nějakou dobrou věc. Někteří se rozhodnou řešit systémový problém, jako třeba Ondřej a Katarína Vlčkovi, kteří chtějí zlepšit dostupnost dětské paliativní péče. Takových lidí v Česku přibývá a já věřím tomu, že v příštích letech budeme svědky vzniku dalších velkých filantropických projektů.

Pro dárkyně a dárce je založení vlastní organizace zásadní milník na jejich filantropické cestě. Kdy má smysl se do něčeho tak velkého a zásadní pustit?

Založit vlastní dobročinnou organizaci vždy doporučujeme pečlivě zvážit. Celý proces založení a hlavně pak provoz nadace nebo nadačního fondu stojí čas, energii, expertízu i další finance. Je dobré nejdříve si ujasnit, proč vlastně chcete organizaci založit. Čeho chcete dosáhnout, jaká bude strategie vaší pomoci? A není efektivnější podpořit organizaci, která se věnuje vašemu tématu a má za sebou dobré výsledky?  Určitě je na místě zvážit založení vlastní organizace, pokud chcete dlouhodobě darovat větší sumy peněz nebo když zjistíte, že se vaším tématem žádná existující organizace nezabývá. Také dává smysl založit nadaci ve chvíli, když se rozhodnete zachovat část svého bohatství pro dobročinné účely a zapojit do darování rodinu.

Odlišuje se nějak přístup k filantropii v rámci generací a to jak darují např. třicátníci, kteří vzešli ze startupového prostředí a na druhé straně padesátníci, šedesátníci, kteří firmy prodávají nebo předávají dalším generacím?

Z naší zkušenosti v Česku sledujeme, že mladší dárce více zajímá měření dopadu dobročinných projektů, efektivita, škálování a systémové změny. Na darování více pohlížejí jako na investici. Mladí dárci také podporují jiná témata než například ti o generaci nebo dvě starší filantropové. Zajímá je změna klimatu a jsou mnohem otevřenější k tématům, které starší generace filantropů moc nezajímají, například bezdomovectví nebo sociální spravedlnost. Podle nového průzkumu Bank of America Private Bank bohatí třicátníci v USA nejen darují peníze, ale věnují se častěji dobrovolnictví, fundraisingu a také působí jako mentoři pro dobročinné účely. Je to určitě i tím, že buď své firmy teprve budují nebo jako nastupující generace ve firmách penězi zatím nedisponují, a tak nemají k dispozici na filantropii dostatečné prostředky. 

Co dárci a dárkyně podceňují nebo opomíjí, pokud jde o promyšlený a strategický přístup ve filantropii? 

Určitě to, co už jsem zmínila, že kromě peněz můžou filantropky a filantropové darovat i svůj čas, odborné znalosti nebo služby. Pokud například podnikáte v PR a marketingu, můžete veřejně prospěšným organizacím pomoci s jejich komunikačními strategiemi, s dárcovskými kampaněmi a podobně. Pro organizace jsou to většinou obrovské náklady, které si nemůžou dovolit. Díky takové pomoci se organizacím může otevřít cesta k dalším dárkyním a dárcům a dostat jejich téma a problém, který řeší, k širší veřejnosti. Pokud chcete podpořit organizaci, které důvěřujete, můžete také zvážit své zapojení ve správní nebo dozorčí radě. Máte možnost využít své znalosti z byznysu a pomoci vedení organizace s rozhodováním ohledně celkové strategie,  finančního řízení a celkově s jejím dlouhodobým rozvojem. Pokud zvažujete, jak efektivně darovat svůj čas, členství ve správní radě bych určitě zvážila.

Máš nějakou osobní zkušenost s filantropií ať už jako dárkyně, nebo příjemkyně podpory, o kterou se můžeš podělit?

Sama podporuji pravidelným měsíčním darem několik organizací, které dobře znám a vím, že mají skvělé lídry a jejich práce má dopad. Pravidelná podpora je pro organizace moc důležitá, protože jim umožňuje udržitelné financování a rozvoj. Darovat promyšleně a strategicky můžete i s tisíci korun ročně. 


Michaela Kreuterová

pracuje v Nadačním fondu Via Clarita jako senior konzultantka, kde má na starosti rozvoj filantropického poradenství. Před působením ve Via Clarita vedla 4 roky fundraisingový tým Nadace Via, před tím se věnovala PR projektům v neziskovém sektoru i v byznysu. 

Další příspěvky

DSC03997
13. 11. 2024

Jak „dávat zpět“ a mít pozitivní vliv na společnost i vlastní firmu? Srdcem a promyšleně, shodli se filantropové v Brně

Data_úvodní
17. 10. 2024

Data: Dobročinnost stabilně roste v Evropě i ve světě. Malí a velcí dárci mají k dispozici nové filantropické nástroje

A7R05888-scaled
2. 10. 2024

Český nadační kodex – nová inspirace pro dobrou správu nadací a nadačních fondů

Filantropický newsletter:

E-mail *
Jméno *
Příjmení *
Organizace/firma
Souhlas se zpracováním uvedených údajů a s využitím mého elektronického kontaktu poskytuji dobrovolně a na dobu neurčitou. Svůj souhlas mohu kdykoliv odvolat odhlášením se z odběru e-mailů.