V čem si vzít příklad z Jana Školníka a obrody Broumovska

83508325_4014402345300047_7553739160365436436_o

Když v devadesátých letech nasbíral pracovní zkušenosti nejprve v zahraničí a později i v Česku, koupil v roce 1997 společně se svým otcem broumovskou firmu HOBRA, dnes HOBRA-Školník. Brzy se přestěhoval z Prahy do česko-polského pohraničí a společnost začal řidit. Neziskovou organizaci Agentura pro rozvoj Broumovska založil společně se svou manželkou Marcelou o sedm let později. Chtěli vrátit Broumov zpátky na mapu a starobylé město a jeho okolí nejen oživit, ale také zatraktivnit pro místní a návštěvníky z blízka i z daleka.

Dnes věnuje Jan Školník většinu svého pracovního dne činnosti agentury a řadě na ni navazujících organizací a aktivit. Podařilo se mu totiž vybudovat celý ekosystém, který pomáhá naplňovat jeho filantropickou vizi. A neustále se rozrůstá, nejnověji kupříkladu o projekt zadržování vody v krajině. Nemluvě o tom, že se Broumov bude ucházet o titul Evropské hlavní město kultury 2028.

Jít si za svým, krok za krokem

Dost možná nejvýraznějším a rozhodně nejviditelnějším počinem je postupná obnova a výrazné oživení broumovského kláštera. Mohutný barokní komplex s velkou zahradou se podařilo Janu Školníkovi a jeho kolegům otevřít veřejnosti. Dnes už neslouží pouze jako památka, kterou prochází turisté, ale stal se kulturním a vzdělávacím střediskem, kde se konají výstavy, koncerty, divadelní představení, workshopy a debaty. A lze se tady také ubytovat. Nic z toho se ale nestalo okamžitě. Jde o výsledek soustavné snahy a postupné využívání všech příležitostí, které se v průběhu času nabídly.

Podnikatelský duch

Prostředí neziskových organizací nebo kulturních institucí se od světa velkého i menšího byznysu bezesporu liší, ale určité principy se dají uplatňovat ve všech z nich. Pro Jana Školníka a jeho tým je to zcela jistě podnikavost. A to ve smyslu hledání příležitostí, dobré komunikaci, šetrnosti a zároveň odhodlanosti investovat v dlouhodobém horizontu. V okamžiku, kdy získala Agentura možnost provádět návštěvníky po broumovském klášteře, upravila si program po svém a začala prohlídky výrazněji propagovat. Výsledkem byla výrazně vyšší návštěvnost a tím pádem i větší přísun finančních prostředků přímo i díky doprovodným službám, které pak mohla využít pro svou další činnost.

Sluší se také dodat, že na financování aktivit Agentury má svůj podíl i spolupráce a podpora řady dalších místních podnikatelů, které Jan Školník oslovil a společně založili Podnikatelský klub Broumovska, který je významným podporovatelem dění v regionu a také dobrou zpětnou vazbou při plánování nových aktivit.

Vytvoř, pečuj a předej dál

Od prvotního velkého projektu obnovy kláštera v Broumově se postupem času činnost Agentury rozrostla a rozšířilo se také působení Jana Školníka. Ověřil si, že pro lepší a dlouhodobé fungování je často vhodné jednotlivé projekty přeměnit na samostatné organizace. Dobře je to vidět na hudebním festivalu Za poklady Broumovska, který se každoročně koná v tamních kostelích. Původně ho pořádal Dobrovolný svazek obcí Broumovsko, od roku 2008 zajišťovala organizaci a řízení festivalu Agentura, a to včetně finančního zajištění. Od roku 2013 už funguje jako samostatná obecně prospěšná společnost s vlastním vedením. Tím se zároveň snižuje riziko, které může paradoxně představovat vysoce nadšená, motivovaná a aktivní osobnost v čele filantropického projektu – jakmile totiž z jakéhokoli důvodu vypadne ze hry, mohl by být ohrožený chod celé věci.

Další příspěvky

Martin Vohánka, filantrop, zakladatel a CEO společnosti Eurowag, spoluzakladatel Nadace BLÍŽKSOBĚ, jeden z iniciátorů Druhé ekonomické transformace. Foto: Tomáš Princ
16. 5. 2024

Vsázíme na konkrétní lidi, jejich odbornost a víceletou podporu, říká v rozhovoru filantrop Martin Vohánka

Vytvořeno s pomocí ChatGPT
14. 5. 2024

Nadace na dobu určitou? Koncept „sunset“ nadace a jeho využitelnost v českém prostředí

ashoka_via_alma_zmena_2048px_janhromadko-1056
14. 4. 2024

Financovat systémové změny bez důvěry a spolupráce není možné, shodli se účastníci setkání

Filantropický newsletter:

E-mail *
Jméno *
Příjmení *
Organizace/firma
Souhlas se zpracováním uvedených údajů a s využitím mého elektronického kontaktu poskytuji dobrovolně a na dobu neurčitou. Svůj souhlas mohu kdykoliv odvolat odhlášením se z odběru e-mailů.