S filantropií začněte co nejdříve a nemusí být jen o penězích

DSC3891

Letošní první cesta za inspirací nás zavedla do Brna. V Uměleckoprůmyslovém muzeu Moravské galerie 1. března společně diskutovali filantropové a investoři Libor Winkler a Jan Brandejs. Moderátorem setkání byl Radoslav Pittner z organizace Ashoka.

Efektivita je klíčová

Hlavním tématem společné diskuze Libora Winklera a Jana Brandejse byla efektivita darování a pomoci. Libor Winkler má s filantropií dlouholeté zkušenosti, věnuje se jí osobně, i skrze Nadaci RSJ, kterou spoluzaložil. V obou případech měřítko efektivity uplaťnuje, i když, jak přiznává, pokud jde o kulturu a umění, je to více subjektivní a hodně o důvěře v konkrétní lidi. V Nadaci RSJ sledují dopad vynaložených prostředků a vybírají si organizace pro dlouhodobou spolupráci a podporu. Patří mezi ně např. Dítě badatel, Národní ústav duševního zdraví, Nevypusť duši, Učitel naživo nebo vzdělávací instituce zaměřené na matematiku či informatiku. „V začátcích jsme to brali hodně zeširoka, měli jsme hodně projektů. Zůstali jsme u těch, kde je jistota kvality, zejména lidí. Nejdeme do nových projektů, snažíme se sledovat měřitelnost v kombinaci s dlouhodobým závazkem a podporou,“ přiblížil Libor Winkler to, jak k filantropii přistupují v Nadaci RSJ.

Efektivita a dopad darovaných prostředků je klíčová také pro Nadační fond Kladné nuly, u jehož vzniku na konci roku 2021 byl také Jan Brandejs „Sledujeme, kolika lidem mohou naše peníze pomoct. Například to, jak široké je dané téma nebo jestli se řešení konkrétního problému dá škálovat,“  uvedl Jan Brandejs. Nadační fond Kladné nuly jsou partnerem organizací jak v České republice, tak i v zahraničí.

Doporučení a rady těm, kteří s filantropií začínají

Během setkání se Jan Brandejs a Libor Winkler podělili o několik rad, které směřovaly k těm, kteří o filantropii uvažují a chtěli by s ní začít. „Pomáhat je možné i jinak než penězi. Někdy se nám stane, že během přemýšlení, jak nějaký problém pomoct vyřešit, dojdeme k tomu, že penězi ho nevyřešíme. Vždy to stojí na lidech a je to o jejich nápadech, zápalu, nadšení, a těm lidem pomáhají další lidé třeba jako dobrovolníci. Filantropem se tak člověk může stát i jinak než finanční pomocí,“ uvedl Brandejs. Pokud se však pro finanční pomoc člověk rozhodne, měl by se podle něj řídit daty a klást si otázky, které mu pomohou určit, jak velký objem financí je adekvátní vzhledem k problému nebo tématu, které organizace řeší. „Začněte co nejdříve, skočte do toho po hlavě, nebojte se dělat chyby a požádat o radu ty zkušenější. Začátky jsou vždy subjektivní, k objektivním měřítkům se dopracujete časem,“ doporučil Libor Winkler.

Libor Winkler je investor a předseda představenstva společnosti RSJ. Časopisem Forbes byl v roce 2022 zařazen mezi nejštědřejší české filantropy. Je jedním ze zakladatelů Nadace RSJ.
Jan Brandejs je investor v oblasti finančních trhů a jedním ze zakladatelů Nadačního fondu Kladné nuly, který vznikl koncem roku 2021

Cesty filantropie v Brně se uskutečnily díky podpoře a pomoci s organizací Nadačního fondu Kladné nuly. Hlavním partnerem setkání byla také Nadace RSJ. Partnery setkání byli vinařství Wilomenna, Úplně všude organizace Lidi z baru a Moravská galerie Brno.

Foto: Tanasis a Darina Kubiková

Další příspěvky

Foto: Facebook iniciativy Impact Academy
28. 2. 2024

Plánování a sledování dopadu není jen otázkou velkých dárců, ale také začínajících filantropů

Obrázek byl vytvořen pomocí generativní AI - ChatGPT
15. 2. 2024

Buďte efektivnější a dosahujte většího dopadu díky spolupráci s dalšími dárci. Poradíme vám, jak na to

Radana Brábníková během setkání Cesty filantropie v Ostravě. Foto: Tanasis Andoniadis / Darina Kubiková
11. 1. 2024

Chci být tou, která rozhoduje, co podpoří. Proto jsem si vybrala byznys, říká filantropka Radana Brábníková

Filantropický newsletter:

E-mail *
Jméno *
Příjmení *
Organizace/firma
Souhlas se zpracováním uvedených údajů a s využitím mého elektronického kontaktu poskytuji dobrovolně a na dobu neurčitou. Svůj souhlas mohu kdykoliv odvolat odhlášením se z odběru e-mailů.