Od loňského podzimu svůj záběr rozšířili ještě zcela novým směrem. S pomocí Via Clarita totiž založili vlastní nadační fond. S nápadem umožnit zákazníkům, aby prostřednictvím své oblíbené značky činili dobré skutky, tehdy přišel šéf marketingu Štěpán Zub. „Celkem přes nás přispělo už 32935 skvělých zákazníků,“ říká. Jeho tým se také o každodenní chod a komunikaci s adresáty pomoci nebo vyhledávání nových projektů stará. První výročí vzniku nadačního fondu je dobrou příležitostí ke krátké rekapitulaci s ním a s oběma zakladateli.
Sedm týdnů ke startu
„Nápad vznikl 6. října 2019 ve 2.05 ráno a první dobrý skutek si zákazníci vložili do košíku 25.11 2019. Jak to u nás v Mixit bývá, nápad nám zrál v hlavě dlouho, ale po jeho vyslovení byla realizace opravdu rychlá. Trvala jen sedm týdnů, protože jsme to prostě museli stihnout před adventem. Za tu dobu jsme stihli založit fond, vybrat projekty i naprogramovat IT řešení a připravit veškerou grafiku. Měli jsme štěstí na odbornou pomoc v podobě zkušených poradců z Via Clarita, kteří nám založení nadačního fondu velmi usnadnili. Byli pro nás takovým urychlovačem dobročinných částic.“
110 dobrých skutků v jednom müsli
„Na webu jsme zřídili speciální kategorii ‚Pomáhej s Mixit‘ a zde si zákazník může do svého müsli namíchat kromě dobrot ještě dobré skutky. Může si vybrat, komu chce pomoci a za každý dobrý skutek připlatí k nákupu 30 Kč. Vložit k nákupu je možné libovolné množství dobrých skutků, tubus je unese. Rekordmanem byl zákazník se 110 namixovanými dobrými skutky. Každému pak jako poděkování společně s jeho nákupem pošleme vzpomínkovou nálepku ‚Pomáhej s Mixit‘ a celou darovanou částku odevzdáme jím vybranému projektu/nadaci/jednotlivci.“
Zprostředkovaná i přímá podpora
„Pomáháme v Česku a na Slovensku a celkově jsme pomohli už dvaceti různým projektů nebo jednotlivcům. Někde se vybíralo na konkrétní věc nebo konkrétní částka, a tak se můžeme pochlubit, že už jsme takhle vybrali cílovou částku jedenácti projektům. U části z nich jsme ale nebyli jedinými ‚pomocníky‘.
K tomu je ještě potřeba dodat, že jedna věc je to, že naši zákazníci mohou přispívat přímo, druhá je, že se snažíme projekty podporovat tak, že o nich dáváme vědět do širokého okolí především díky našim sociálním sítím, které jsou v tomhle případě naprosto skvělým kanálem. Uvádíme u projektů i čísla účtů pro přímou pomoc, a jsme proto přesvědčení, že jsme tak mohli pomoci víc, než ‚jen‘ tou částkou, kterou na účet adresáta posíláme.“
Komu pomáhat
„Ze začátku jsme vybírali projekty, které nám byly osobně blízké a které jsme sami již před spuštěním Nadačního fondu Mixit podporovali. Postupně nás jednotlivé organizace a jednotlivci začali oslovovat sami. Abychom dokázali efektivně pomoci, snažíme se jednotlivé dobré skutky v průběhu roku po dosažení vybrané částky rotovat, tak abychom měli v jednu chvíli maximálně osm aktivních kampaní. Samostatnou kapitolou je mixování dobrot pro lékaře, vlna solidarity nás při jarním spuštěním doslova zaskočila a nyní pokračuje i na podzim. Zákazníci věnují lékařům dobrým skutkem tyčinku Mixitku a my přidáme druhou. Celkem jsme lékařům dodali energii z 36 582 Mixitek a 1000 Mixů, pro které jsme také navrhli unikátní děkovací design tubusu – pro velkou oblibu je tubus stále v nabídce. S logistikou části Mixitek nám pomohla také skvělá iniciativa #energiilekarum.“
Záměry a překvapivé skutečnosti
„Původní plán byl mít dobré skutky pouze přes vánoční sezónu, ale ta odezva byla neskutečná. Když jsme viděli to množství příspěvků po Novém roce, nemohli jsme zastavit, byla by to prostě škoda. A tak se u nás dobré skutky usadily na stálo.
Překvapení bylo strašně moc. To, že neklesá zájem po svátcích, že celé Česko vybralo přes 50 milionů pro jednoho chlapečka (a my pomáhali), že první lockdown motivoval lidi přispívat jako nikdy, že jen u nás přispělo na pomoc zdravotníkům více než 17 000 lidí a že jsme za rok vybrali na skvělé projekty 1,8 milionu. Opravdu jsme si mysleli, že to bude o nulu méně a jsme dojatí.
Administrativy není málo, to nás na začátku zaskočilo hodně, jak je vlastně složité začít pomáhat. Ale teď už si to sedlo, našli jsme si systém a zapojili jsme to do běžné pracovní rutiny.“
Jak pomohla Via Clarita
„Majitelům firmy jsme pomohli upřesnit si cíle jejich darování a pomohli vymyslet a nastavit konkrétní technické řešení, jak by fond mohl fungovat. Také jsme se společně zamýšleli nad způsobem komunikace rozjezdu kampaně. A máme obrovskou radost, jak se nadačnímu fondu daří!“ říká Dáša Goldmannová.
Než si jako majitelé firmy založíte vlastní nadační fond
Dáša Goldmannová z Via Clarita radí: „Ujasněte si, proč vlastně chcete nadační fond (nebo nadaci) založit. Dávají vám cíle, které si chcete nastavit, smysl? Chcete hlavně pomáhat, anebo sledujete ještě další cíle – např. zapojení vašich zaměstnanců nebo podporu vaší komunikace? Promyslete, jak konkrétně bude fungování nové organizace napojeno na vaše byznysové aktivity. Zvažte, jak moc se budete chtít v aktivitách fondu angažovat vy osobně a jak můžete zapojit vaše zaměstnance a obchodní partnery. A rozmyslete si také, co všechno bude třeba zajistit v rámci administrativy fondu.“