Věnujete se jak filantropii, tak impaktovému investování; v čem se tyto oblasti liší a v čem jsou si nejvíce podobné?
Podobné jsou si cílem, kterým je vytvořit co největší pozitivní společenský dopad (impakt). Liší se přístupem a hlavně formou financování. Řešení přes byznys model a tím pádem i možnost získání investice se rozhodně nehodí pro všechny společenské výzvy. Tam, kde je to ale možné, mají řešení na základě efektivního byznys modelu velký potenciál růstu i škálování. V tom vidím velkou výhodu. Fundraising, na kterém jsou založeny filantropické projekty, často není udržitelný, resp. je tam finanční udržitelnost s otazníkem.
Jsou investice v případě Tilia Impact Ventures „jen“ finanční investicí, nebo s podpořenými projekty spolupracujete i jinak? Pokud ano, tak jakým způsobem?
Investiční strategie Tilia Impact Ventures je založena na docílení co největšího impaktu ve všech našich investicích a zároveň na jejich finanční návratnosti. To znamená, že žádná z našich investic není jen finanční. Proto se vždy nejdříve zaměříme na impaktový potenciál a poté na všechny charakteristiky úspěšného startupu. V rámci přípravy investice prozkoumáme tento impaktový potenciál vedle jiných, byznysových, kritérií. Spolu se zakladatelem pak vypracujeme strategii na dosažení impaktových cílů pro celé investiční období a určíme konkrétní klíčová kritéria, pomocí kterých lze pokrok v dané oblasti měřit. Ideální je situace, kdy jsou byznys model a model tvoření impaktu přímo propojené, to znamená, že rostoucí byznys zároveň škáluje impakt. A samozřejmě pomáháme všem našim investicím růst a uskutečnit svoji byznysovou a impaktovou strategii. Máme velkou síť kontaktů na další impaktové i jiné VC fondy v Česku i v Evropě a širokou expertizu v našem týmu a mezi našimi investory.
Pokud by vás oslovil investor, který zatím s impaktovým investováním nemá zkušenosti, ale požádal by vás o radu do začátku, co byste mu poradila?
Definujte si svoji investiční a impaktovou strategii: kolik peněz a času tomu chcete věnovat, jaká impaktová témata (například sociální a/nebo environmentální) jsou vám blízká, do jakého regionu chcete investovat a do jaké fáze rozvoje podniku. Pak bych se podívala na naše vlastní zkušenosti. Klíčovým faktorem úspěchu pro nás je spojení naší expertízy z investičního a sociálního světa (později jsme přidali i technologickou); investujeme do startupů v rané fázi a to je v principu spojené s vysokým rizikem a vyžaduje nějakou předchozí zkušenost s podobnými investicemi. Expertízu s měřením a řízením impaktu jsme budovali postupně. Dnes už je ale k dispozici velký počet publikací a jiných zdrojů ohledně nastavení impaktové strategie a měření/řízení impaktu. Používáme metodologii The Impact Management Project a doporučuji se podívat například na webové stránky EVPA, Evropské asociace impaktových investorů, nebo globální sítě investorů GIIN. Pro začínající impakt fondy je velmi přínosné se připojit na jejich platformu Impact Fund Initiative; přebírání „best practice“ od západních impaktových fondů nám velmi pomohlo. Jinak existuje spousta webinářů a kurzů o této problematice, rádi v tom poradíme. A nakonec, můžete se samozřejmě připojit k nám, do našeho druhého fondu.
Která vaše filantropická nebo investorská aktivita vás nejvíce potěšila a udělala vám radost?
Mne vždy potěší každá naše nová investice v Tilii a impakt, který tvoří. A vůbec nejvíce mne těší důvěra, kterou nám dávají naši investoři. A ohledně filantropických aktivit mne vždy nejvíce potěší naší romští stipendisté, které podporujeme přes naši Nadaci Albatros a kteří za velkého úsilí studují na různých univerzitách.