Filantropie v časech krize

Přinášíme vám český překlad jedné z příruček k filantropii od Rockefeller Philantrophy Advisors, která je v současné době velmi aktuální. Nabízí různé pohledy, které je vhodné zvážit při přehodnocování filantropických projektů v nových a nejistých podmínkách.

Současná bezprecedentní krize, která dopadá na jednotlivé lidi, organizace i firmy napříč společností, zároveň přináší obrovský vzestup nezištné podpory a filantropie v nejširším slova smyslu. Rychlost, s jakou krize přišla, zároveň ukázala neuvěřitelnou kapacitu české společnosti reagovat na aktuální potřeby, mobilizovat síly, propojovat se s dalšími a vyrábět, dodávat nebo štědře financovat, co je zrovna nejvíce potřeba.

 

Zvládnutí krize a všech ekonomických i sociálních dopadů ve společnosti ale bude trvat další roky a naše filantropické zapojení bude potřeba i nadále. Právě v tuto chvíli je vhodné přehodnotit vlastní přístup k filantropii i cesty, které k dosahování svých filantropických cílů využíváme.

 

Proto vám nabízíme českou verzi průvodce Rockefeller Philanthropy Advisors FILANTROPIE V ČASECH KRIZE, jejíž první verze vyšla v roce 2008 po globálním ekonomickém otřesu.  Překlad vám můžeme nabídnout díky partnerství s Rockefeller Philanthropy Advisors. Průvodce si můžete stáhnout tady.

 

V DOBÁCH RŮSTU OPATRNĚ, V DOBÁCH KRIZE TRPĚLIVĚ 
Mezi hlavní doporučení příručky patří „V dobách růstu opatrně, v dobách krize trpělivě.“ V krizovém období je totiž klíčové umět se zastavit, svoje filantropické aktivity přehodnotit a ujistit se, že jsou v souladu s aktuální situací a stavem prostředí.
Při přehodnocování dárcovských aktivit je vhodné držet se těchto tří základních principů: přehodnocení, přenastavení a aktualizování filantropických závazků. Tyto kroky vám pomohou ujasnit si aktuální situaci, zvážit případné další kroky, které budou odrážet změny ve světovém dění, a nasměrovat prostředky k tématům, která s vámi nejvíce rezonují.


JAK DAROVAT V DOBĚ KRIZE
Mezi osvědčené tipy Rockefeller Philanthropy Advisors pro darování v době krize patří:

  • Dodržte své závazky
  • Podpořte nejzranitelnější skupiny obyvatel
  • Ve své podpoře se zaměřte na ty, kteří mohou mít největší vliv na systémové změny
  • Spojte se s ostatními filantropy a učte se od sebe navzájem 
  • O své strategii uvažujte koncepčně
  • Zvažte nové formy dárcovství
  • Buďte flexibilní v podobě a rychlosti při udělování mimořádných grantů či darů
  • Prozkoumejte možnosti partnerství a spolupráce mezi organizacemi i mezi dárci navzájem
  • Zamyslete se nad tím, jestli se nezměnily potřeby a priority organizací/projektů, které podporujete
  • Zvažte možnost filantropie orientované na dlouhodobou změnu
  • Zapojte se dalšími způsoby a využijte svůj sociální kapitál, komunikační kanály, sítě, know-how a investice